128-10-93-85-10-128-98-112-6-6-25-126-39-1-68-78

Jag har precis läst ut Digital Fortress, och jag älskar den. Grejen med Dan Brown är att inledningen på böckerna är riktigt seg då man måste få reda på allting, men när det väl börjar bli intressant kan man inte släppa boken. Har läst mer än halva de här två senaste dagarna och det är så himla bra. Visserligen börjar man märka lite mönster i handlingarna när man läst flera böcker, men på något sätt lyckas det ändå bli så otroligt spännande.

Boken handlar –  enkelt – om chiffer, koder, personlig integritet och övervakning.
På sista sidan i boken står en kod.
128-10-93-85-10-128-98-112-6-6-25-126-39-1-68-78
Ingen förklaring, ingenting.

Jag blev lite smått galen när jag inte förstod vad den stod för. Google blev min vän och jag insåg återigen hur genialisk Dan Brown är. (Varning för spoiler ifall ni inte läst den och tänker göra det!)
Siffrorna står helt enkelt för kapitel i boken. Tar man den första bokstaven i varje kapitel får man bokstavsföljden
W E C G E W H Y A A I O R T N U.
Dessa sorteras sedan enligt Caesars box som förklaras i boken. Det går helt enkelt ut på att placera bokstäverna i en kvadrat, det ger
W E C G
E W H Y
A A I O
R T N U

Det läses sedan uppifrån och ner, vilket ger
WE ARE WATCHING YOU.

Klockrent.

Kommentera

