Tvivelvindar

Jag behöver din vägledning
Ditt ljus i min själ flacknar
i vinden av mitt tvivel
och jag skäms
jag är utan rätt att tvivla
ditt ord varar evigt
men när allt är tvivel
tomhet
tystnad
är det lätt att vara rädd
för mörkret din frånvaro innebär.
det är lätt att själven tvivlar
när hjärtat slår slag
för ingenting men förstår

men ditt ljus
lyser än
trots alltför mycket storm
och jag vet
att när det blåser som mest
lyser det som starkast

(dikterna som kommer nu är skrivna i Taizé.
vissa är jag knappt medveten om att jag skrev,
så jag vet att dom är lite.. ja. konstiga.)

Kommentera

