jag hoppas att du aldrig kommer att tänka på något lika mycket som jag tänker på dig.

I augusti 2010 lånade jag en bok på biblioteket. läste den och den slog mig i hjärtat. den fick kroppens alla organ att dra ihop sig. både av vemod och av hur otroligt vacker den är. jag läser den igen nu. nu är den min egen och står i min hylla. blir plötsligt påmind om alla ord föregående författare hade strukit under i biblioteksboken. när jag skrev dem rakt upp och ner efter varandra fick jag den här texten:

inte att sluta leta
ju mindre vi sade, desto mer missförstod vi
men det kändes som om vi talade om det viktigaste av allt
det är synd att vi måste leva, men det är en tragedi att vi bara får ett liv att leva, för om jag hade fått två liv skulle jag ha tillbringat ett av dem med henne
ett ordboksblad från att röra vid varandra
jag saknar dig redan, Oskar. Jag saknade dig till och med när jag var tillsammans med dig. Det har varit mitt problem. Jag saknar det jag redan har, och omger mig med sådant som saknas.
När jag var liten flicka var livet som musik som hela tiden blev högre. Allt väckte känslor inom mig. En kalender som visade fel månad. Den kunde ha fått mig att gråta. Jag ägnade livet åt att lära mig att känna mindre.
just gått till skolan och jag väntade på dig. jag hoppas att du aldrig kommer att tänka på något lika mycket som jag tänker på dig.
hade sovit och drömt.
kysser varandra här uppe under åskväder kan få vara med om att det slår gnistor mellan deras läppar.
Jag kommer att bli besviken, men inte alls förolämpad, om ni säger nej.
vet att det ska dö så är det väldigt väldigt lugnt.

(Ochja, boken ja, Extremt högt och otroligt nära – Jonathan Safran Foer)

Kommentera

